des de 1995, Duplicació de CD i DVD amb Segell Discogràfic Independent. e-mail: info@opticdata.cat

Principal ] Adalt ] DUPLICACIÓ ] DOCUMENTS ] PACKAGING ] ARTWORK ] EMPRESA ]  CAT  ESP

Soc CREATIU / MÚSIC / COMPOSITOR. Tinc el meu treball enllestit; i ara, què faig?

La de qualsevol creador sempre és la de difondre la seva obra (objectiu principal) i, gairebé sempre, poder-la fer arribar a un univers màxim. I disposa únicament d' aquests mitjans:

  • la reproducció de suports físics per a la seva venda (CD, DVD)
  • la descàrrega o audició online (youtube, spotify, itunes, quicktime...)
  • la radiodifusió per TV, ràdio, satèl.lit (MTV, etc)
  • l' intercanvi de suports (préstec) 
  • l' intercanvi d' arxius (kazaa, emule)
  • la interpretació, la seva pròpia actuació en directe.

Entre els objectius secundaris destacarem els econòmics, els financers, el prestigi, etc. 

Guanyar  diners venent discs sembla senzill, però siguem honestos, si volem pagar les despeses d'estudi, els viatges, els músics de sessió, les dietes, els equips de so, instruments, la producció d'un videoclip, etc...  haurem de fabricar i aconseguir vendre una quantitat de discs considerable. 

Podem fer un mix entre els ingressos per descàrregues, actuacions en directe, etc. Però segueix essent un import considerable, a part que aquests sistemes tenen un cost i treball addicional.

Només fa falta fer uns números per adonar-se  que, guanyar diners de manera regular només amb aquestes accions implica una professionalització a temps complert i de sort.
Tot i  que la fí principal de l'artista sigui la màxima difusió de la seva obra, aquest desig xoca clarament amb el de la propietat intel.lectual i les Lleis.

La Llei reconeix una sèrie de drets (i obligacions) als creadors, alguns d'ells són irrenunciables. A més, cada país té una legislació diferent. Bàsicament és la Llei la que no coincideix amb les necessitats dels creadors (no amb la dels consumidors) i aquesta es la raó del conflicte per a aconseguir la màxima difusió.

Si el que desitgem és la màxima difusió universal possible, utilitzarem la modalitat intel.lectual de copyleft. Escollir alguna altra fórmula diferent serà un error.

Si ans el contrari, és més important l' explotació econòmica de l'obra, ja que ha estat creada per aquell sentit i amb suficients característiques, la modalitat necessària ha de ser el copyright o el copyleft de fórmula by-nc.

Quan l' objectiu secundari és la remuneració econòmica pel propi gaudi de la seva obra, necessàriament l' autor ha d' associar-se a una entitat de gestió dels seus drets de propietat intel.lectual que pugui centralitzar-los, recaptar-los i vigilar-los. L' artista no pot estar les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana escoltant emissores de ràdio, visualitzant videoclips per televisió, visitant les discoteques que punxen la seva música.... Si algú vol accedir al seu repertori, aquesta serà la forma més simple d'accés. Autorepresentar-se, fórmula molt habitual, no és eficaç, és escàs en recursos i per això és necessària una entitat gestora.

Quan la remuneració econòmica no és l' objectiu de la creació de l'obra ha de descartar completament la seva associació a qualsevol entitat de drets d'autor, ja que les citades entitats, en el fons, només existeixen per a aquesta fi. A part que li faran signar un contracte de gestió en exclusiva totalment incompatible amb la cessió lliure de drets. Un cop dins d' una associació es difícil mantenir-se'n al marge o poder tenir repertori explotat de maneres diferents, encara que tampoc no és impossible.

En qualsevol cas, sempre pot protegir la seva obra enfront del plagi, la còpia o la pirateria mitjançant la publicació correcta i inequívoca de signes que indiquin la seva modalitat d' explotació. Per a material de difusió restringida la millor fórmula és el copyright, per a lliure difusió o amb reserves la millor fórmula és el copyleft, o creative commons.

Un cop tenim clar les dues possibilitats d'explotar i difondre la nostra obra és convenient i necessari evitar errades a tercers mitjançant la correcta senyalització d' aquest fet.

Per a COPYRIGHT tenim la obligació d' incloure'l en els fonogrames i els seus embolcalls així:

© Badalona 2008, Carles Gomis Flix. (P) 2011

També seria possible aquesta situació:

© Badalona 2008, Carles Gomis Flix. (P) 2011

La codificació per a qualsevol d' aquestes dues modalitats és el sistema més adient pera explotar econòmicament les nostres obres musicals. El fet d' incloure una reserva by-nc (atribució no comercial) impedirà que es faci una explotació econòmica per un tercer, però no impedirà la seva difusió d' una manera amplia (entenent-se com a tal la còpia o reproducció per a us privat, etc)

Per a fórmules legals vàlides al nostre país de COPYLEFT, senzillament incloent algun dels seus codis correctament:

cc-by (atribució) cc-by-sa (atribució, compartir per igual) cc-by-nd (atribució, no obres derivades) cc-by-nc (atribució, no comercialitzable per tercers)
CC0
cc-by-nc-sa (atribució, no comercialitzable per tercers, a compartir per igual)) cc-by-nc-nd (atribució, no comercialitzable per tercers, no obres derivades) creative commons zero (domini públic absolut, sense restriccions)

Qualsevol d' aquestes modalitats de llicència permetrà una difusió universal insuperable per la fórmula del copyright, si més no, serà bastant difícil, per no dir impossible, poder posar aquest repertori a la gestió d'alguna entitat de drets compensatoris a l'autor.

Per a aprendre a usar la codificació creative commons anar a aquest document intern.

Per a ampliar conceptes o saber-ne més sobre l'origen de la fórmula de copyleft recomanem la lectura de:

«Las licencias Creative Commons: ¿una alternativa al copyright?». XALABARDER, Raquel (2006). UOC Papers [artículo en línea]. N.º 2. UOC.
Aquesta  obra està sota la llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 de Creative Commons. Pot copiar-la, distribuir-la o comunicar-la públicament sempre i quan especifiqui el seu autor i UOC Papers; no l' utilitzi per a fins comercials; i no faci amb ella obra derivada. La llicència completa  pot consultar-se aquí

 

© 2017 OPTICDATA, S.R.L.U. Badalona (BARCELONA) All rights reserved. AVIS LEGAL Pàgina revisada el: 28/04/2013
Utilitzem cookies per recopilar informació estadística sobre la navegació. Si continues navegant, acceptes el seu ús.