INTRODUCCIÓ
Aquest
document té com a missió informar i resoldre al dissenyador gràfic les
qüestions relacionades amb la preparació, presentació i lliurament del
material gràfic necessari per a la correcta impressió dels elements que
conformen un àlbum de CD Compact Disc o de DVD Digital
Versatil Disc (portades, estoigs, superfície dels discs...)
És precís seguir al detall totes i cadascuna de
les observacions i recomanacions aquí donades, doncs al
contrari no es garantirà de cap manera la correcta elaboració dels
materials per procediments d'impremta.
CONCORDANÇA DELS COLORS
Tenint
present la problemàtica de la correspondència entre el mode de color
RGB i el mode CMYK, així com l' heterogeneïtat dels materials a
imprimir (paper, superfície de discs, cartró, superfícies brillants o
mats...) les propietats de textura, reflexió i comportament de
les tintes varien, s' espera una concordança més o menys encertada dels
colors si els elements de disseny se'ns lliuren amb els requisits que
es descriuen. En aquells treballs en que la concordança de colors
s'hagi de mantenir considerablement precisa i homogènia entre els
diferents elements que la composin serà indispensable
que se'ns faciliti, amb el material gràfic i en les condicions de
presentació que s'exposaran a continuació, una prova de color d'un dels
tipus següents (en funció de l' ús final):
-
EN SUPORT BLANC: Chromaline
(Dupont), Color Art (Fuji), Matchprint (3M),
-
DIGITALS: Tektronix, Xerox, Rainbow
(per sublimació de tinta)
Si no és factible cap de les anteriors podrà efectuar-se, en
el cas de realitzar-se impressió DIGITAL i a petició del presentador
dels materials, una prova impresa en el suport definitiu, que es
facturarà a part, prèvia a la realització del treball complet. El
termini de lliurament de la prova pot oscil·lar entre 24 i 48 hores. És
possible una prova de disc amb impressió tèrmica Everest.
Si no es compleix cap de les condicions anteriors o les
proves impreses que se'ns faciliten estan fetes en equips que no s'
ajusten als sistemes anteriorment esmentats (com impressores
domèstiques o d'oficina d' injecció de tinta, làser, etc) no s'accepten
reclamacions de cap tipus de concordança de colors, resolucions o afins.
Fem servir calibració als nostres monitors del prestigiós
fabricant X-RITE
IMPRESSIÓ DIGITAL SOBRE
PAPER
El sistema digital empra tintes sòlides mentre que a l'
off-set tradicional són líquides.
En el sistema digital, la informació continguda en un
arxiu gràfic és traduïda convenientment en els seus canals principals
(CMYK) per després enviar-los per separat, en forma de sèrie de punts,
a un rodet impregnat d' una substància sensible a la llum d' una
determinada longitud d'ona que el làser (scanner) de la màquina anirà
carregant elèctricament. Posteriorment es nebul·litzen les tintes
sensibles (tònner) que seran atrapades en aquelles zones de càrrega
electrostàtica un rodet tèrmic posterior fixarà al paper. S'ha de
fer en tres fases, per a cada color principal, en cas d' imatges
fotogràfiques.
Com a característiques principals destaquem:
El pes del paper (gruix):
-
El
de més pes té més rigidesa, però també és més car. El doblegat és més
agressiu i és necessari preformar-lo a màquina perquè no es clivelli.
El cop de preformat s'ha de practicar pel costat exterior del doblec.
-
El
de menys pes és més econòmic, però pot transparentar-se'n el contingut
d' ambdós costats i segurament donarà problemes al fer-ne el trepat de
les aletes de l' inlay (trencar-se).
Quan
es tracta de díptics i inlay es farà en paper normal: 80-120g i si la
portada del disc és un simple fullet (no és díptic) s' utilitzarà paper
de fins a 200g. Aquest últim pot estar limitat per la capacitat de les
màquines d' impressió digital.
Aquests valors
seran els aplicats per defecte en cas que no se'ns especifiqui el
contrari.
Per a impressió DIGITAL l' aspecte del paper pot ser MATE o BRILLANT. Habitualment
és emprat l' acabat mate. Pel paper brillant ha de
consultar-se'n la disponibilitat i se li tarificarà a part. També és
possible la plastificació.
Un aspecte a destacar del sistema Digital envers l'
off-set tradicional és que el primer és menys sensible a empremtes
dactilars, sobre tot en superfícies fosques.
IMPRESSIÓ DE DISC CD I DVD

Existeixen
diverses tècniques aplicables a la impressió de la superfície dels
discs. Estem especialitzats en impressió digital tèrmica offset i tambè
produïm en inkjet UV segons les seves necessitats. Ambdós sistemes fan
servir la paleta de quadricomia.
La impressió tèrmica és una tècnica
similar a la impressió per injecció de tinta però en mode off-set, que
ha anat evolucionant com aquella, però que aconsegueix avantatjar a
pràcticament totes les tècniques en petites sèries en molts aspectes.
Es realitza com si es tractés d' una impressora d' injecció, però s'
aplica la impressió de cadascun dels canals per separat sobre un rodet
(offset) que després és transferit a la superfície dels discs tèrmics.
OPTICDATA usa impressió tèrmica Everest del prestigiós
fabricant americà Rimage Co. líder en solitari de
sistemes de transferència tèrmica.
OBSERVACIONS:
-
Sense filmació ni necessitat de proves de color.
-
Durabilitat superior (al offset tradicional i serigrafia)
de la superfície impresa, immune a líquids i a calor.
-
Superfície blanca o platejada dels discs i colors
brillants.
-
Possiblement la tècnica més ràpida i ecològica.
-
Permet la impressió fins dins del "hub" del disc (zona
transparent fins el forat central).
-
Permet imprimir fins la vora del disc.
-
Permet imprimir amb reserva sobre discs "silver"
(platejats) amb o sense reserva.
-
Superfície del disc sense textures ni rugositats, sense
envernissat ni lacat.
-
Resolució de fins a 600 línies per polzada
(superior a l'offset).
L' inkjet UV amb lacat opcional
és dut a terme per màquines de mecànica tipus SEIKO-EPSON (de
grans fabricants com TAPEMATIC), directament sobre la
superfície d' uns discs preparats per a això (printables). Les
tintes es curen generalment en una cambra de llum UV (ultraviolada)
donant resistència i estabilitat; opcionalment la superfície dels discs
es vernissada amb un lacat i maquinari especial. És una solució
econòmica que permet un bon acabat en funció de diversos factors.
OBSERVACIONS:
-
Precisa de discs especials, amb qualitats d'
impressió que poden oscil·lar considerablement entre marques, amb
superfície blanca o lleugerament platejada i acabat mat.
-
Es requereix un perfecte control d' aspectes com
la temperatura i la humitat, així com de la qualitat de les tintes, per
obtenir bons resultats i evitar el fadding (difusió capil·lar
de la tinta).
-
Requereix, en la majoria de casos, a més
d'assecat forçat, l' emulsió de la superfície impresa amb vernís o laca
incolors per dotar de resistència i durabilitat la impressió.
Alguns sistemes fan servir llum UV pel curat de la tinta.
-
Concordança de colors exigeix proves reals sobre
discs que se vagin ajustant a la imatge original.
OBSERVACIONS COMUNS
En els discs tipus SILVER, al no ser el substrat blanc,
els colors estan subjectes a variacions degut a la diferent reflexió de
la llum incident (impressió amb reserva). No obstant, al contrari que
en d'altres tècniques, és possible imprimir àrees en blanc.
En cas de necessitar discs SILVER s'haurà de tenir
present que la seva disponibilitat és més reduïda, per comandes mínimes
i que hi ha la possibilitat de no existir-ne en els magatzems pel què
l'execució del servei pot dilatar-se en el temps. Hi ha la possibilitat
d' imprimir zones amb i sense reserva (tinta blanca).
Quant a l' aspecte de la superfície gravada, segons el
fabricant pot presentar un color dels següents:
-
BLAU,
característic dels discs de tipus AZO del fabricant Mitsubishi
(VERBATIM).
-
VERD fosc,
característic dels fabricats per TAYO YUDEN que subministra entre
d'altres a Philips i a Sony.
-
VERD clar d'
aspecte platejat o daurat, emprat per molts fabricants.
-
PLATEJAT,
totalment iguals als fabricats per injecció de motlles. Se'ls denomina
Diamond.
ELABORACIÓ DEL MUNTATGE
GRÀFIC
Per a realitzar el muntatge gràfic inicial del conjunt
superfície del disc, portades, etc podrà emprar-se qualsevol programa i
en qualsevol plataforma hardware (IBM/PC, APPLE / MACINSTOSH, LINUX,
...) Es classifiquen segons el tractament que realitzen:
-
DE VECTORS: Macromedia Freehand,
CorelDRAW! , Adobe Ilustrator
-
DE GRÀFICS O IMATGE: Adobe Photoshop
-
DE MAQUETACIÓ:
Adobe Acrobat, QuarkXpress
Aquests
programes són apropiats per la confecció d' un disseny complert i
permeten salvar-lo posteriorment en un format d' arxiu que serà el que
se'ns facilitarà i que en un apartat posterior detallarem. Hi ha d'
altres programes amb la condició que acompleixin aquesta última
condició.
Una vegada tinguem tot el material precís per a iniciar
el disseny, haurem de tenir present algunes qüestions:
-
Farem còpia de seguretat abans del procés d' exportació.
-
Tractarem
de seleccionar colors existents en el reduït rang del mode de color
CMYK o que siguin molt propers, en cas contrari les imatges s'
enfosquiran considerablement al passar-les-hi.
-
Els
filets excessivament fins de les fonts de text (6 punts o menys) poden
quedar totalment ocults segons les tipografies seleccionades a l'
imprimir sobre la superfície dels CD's. És recomanable utilitzar mides
de fonts lleugerament superiors en el disseny original i no inferiors a
6 punts.
-
Per tenir una important nitidesa de les fonts de
text, no han de tenir les vores suavitzades.
-
Una
resolució de les imatges de 300 punts per polzada és més que suficient
i recomanada a la majoria de casos. No ha d'excedir-se. Una
resolució de 72ppp és totalment deficient.
-
El mode de color durant el disseny pot ser
qualsevol (RGB, CMYK, multicanal….) però finalment ha de lliurar-se
SEMPRE en CMYK.
-
Les fonts és recomanable transformar-les a traçats per
una correcta exportació.
-
S' agruparan les capes i eliminaran les innecessàries
així com els canals ALFA.
-
Control
del nivell de punt per evitar ruptures de trama, entre les
possibilitat. Per a evitar-ho es pot recórrer a reduïr la gamma de
colors o els intervals dels degradats.
-
Per aconseguir negres brillants se'ls posarà un coixí de
blau al 20%.
-
La
disposició aleatòria de les capes, malgrat que en el monitor té un
aspecte igual sigui quin sigui el seu ordre, quan es tradueix a tinta
els resultats poden variar considerablement (ex. Coixí de blau per a
obtenir negre brillant).
Totes aquestes recomanacions donades no limiten altres
que el professional del disseny gràfic ha de conèixer i es donen per
sobreenteses. Els recomanem que sempre es posin en mans d' un
professional.
Finalment, després de les consideracions oportunes, farem
l' exportació al format que es descriu en l' apartat següent.
FORMAT DELS ARXIUS
INFORMÀTICS
El format final SEMPRE ha de ser:
-
TIFF de IBM/PC
-
mode CMYK
-
resolució màxima de 300ppp (punts per
polzada)
-
a mida real dels seus elements (escala 1:1)
-
sense comprimir (preferentment)
Resolucions
inferiors implicarà pèrdues considerables de definició. La superfície
del disc no és necessari que estigui en mode CMYK pel que es pot
lliurar si es desitja en mode RGB.
No és precís que sigui TIFF comprimit a menys que degut
al suport de transport o forma d' enviament que haguem d'emprar
requereixi una mida ajustada i ho justifiqui.
Es lliurarà un arxiu TIFF per un costat o cara de la
impressió preferiblement: díptic pel costat exterior TIFF1, díptic
pel costat interior TIFF2, superfície del disc TIFF3……
ATENCIÓ
EN LLIBRETS: No es poden lliurar els materials de la manera en què
es veu quan el llibret està muntat. El muntatge s'ha de realitzar
respectant la impressió. EXEMPLE: En un llibret de 4
pàgines (dos díptics de 24x12cm grapats) el muntatge es lliurarà de la
manera següent:
-
la
pàgina 1 (que farà de portada de l' estoig) en el costat dret i a
l' esquerra la pàgina 8 (part visible per l' interior de l'estoig).
-
la pàgina 2 estarà al costat esquerre i a la dreta
tindrà la pàgina 7.
-
la pàgina 3 estarà al costat dret i a l'esquerra la
pàgina 6.
-
la pàgina 4 a l'esquerra i a la dreta la pàgina 5.
Com s' observa, l' ordre hauria de ser coherent en el
nomenament dels arxius i, generalment, de fora a dins del llibret.
És precís que els noms assignats als arxius facilitin la
seva identificació dins el material. Per exemple si el nostre treball
consisteix en un díptic imprès per ambdues cares i un inlay imprès
també per ambdues cares, els noms proposats podrien ser:
-
DÍPTIC_EXTERIOR.TIF
-
DÍPTIC_INTERIOR.TIF
-
INLAY_EXTERIOR.TIF
-
INLAY_EXTERIOR.TIF
En el cas de llibrets agrupats en forma de díptics
grapats s' han de numerar els díptics per l' ordre de com
fullejar-los. En el cas d' un llibret de 3 díptics seria així:
-
DÍPTIC_1.TIF (el
del costat exterior)
-
DÍPTIC_2.TIF (a l' interior de l' anterior)
-
DÍPTIC_3.TIF (un interior….
-
DÍPTIC_4.TIF …. i el costat posterior)
-
DÍPTIC_5.TIF (el més interior….
-
DÍPTIC_6.TIF ….. i l'altre costat)
-
INLAY…………
En la mesura del
possible es detallarà gràficament la disposició de cadascun i sempre
que sigui possible sobreimprès en les proves d' impressió que es
lliurin.
Un
cop els TIFF s'hagin generat s' han de fer les proves impreses de
tipus domèstic o de color a partir d'aquells i no dels originals.
Això és molt important i comporta una variació dels resultats esperats
del disseny inicial a nivell de color, resolució de les fonts, ombres,
ordre de les capes. La millor o pitjor qualitat del programa amb el que
es generi el TIFF influirà completament en la qualitat de l' últim.
És possible, i a vegades
habitual, que després de la impressió dels TIFF observem deficiències
que implicarà s'hagi de corregir quelcom del disseny original (filet de
fonts que han quedat molt fins o fonts de text que s' han transformat
incorrectament) i repetir després de nou tot el procés. És recomanable
revisar a consciència els TIFF impresos ja que és la guia de referència
per a l'impressor.
ALTRES FORMATS DELS ARXIUS INFORMÀTICS
Per
raons donades als apartats anteriors, se'ns ha de facilitar
SEMPRE els arxius gràfics en format TIFF. Quan per qüestions tècniques
o de disponibilitat sigui impossible lliurar els treballs en aquest
format, se'ns ha de comunicar prèviament en quin format se'ns
facilitarà i només si us donem el nostre vist-i-plau, acceptarem els
arxius en formats com els següents:
PDF, JPG, EPS, PHOTOSHOP,
FREEHAND, CorelDRAW! …
Els materials gràfics que
no estiguin en una versió que nosaltres podem considerar com a vàlida
seran rebutjats i retornats.
SUPORT DE DADES INFORMÀTIQUES
Els arxius
que es generaran amb les aplicacions informàtiques esmentades en
l'apartat anterior han de guardar-se en un suport d'emmagatzematge.
Són
possibles els següents:
-
CD-ROM (fins 800MB) o DVD-ROM (4,5-9GB)
-
Targetes Compact flash USB (64, 128, 256....MB)
-
Al nostre servidor FTP (demaneu el nom, host i
password)
-
Correu electrònic (recomanat inferior a 10MB) a info@opticdata.cat
-
Wetransfer, Google Drive, etc
Qualsevol
suport diferent dels anteriors sempre haurà de confirmar-se prèviament
doncs pot comportar endarreriments
Els
suports hauran d'anar etiquetats o dur una nota amb el nom, cognoms i
telèfon de contacte de la persona responsable del disseny, així com el
títol del treball per a poder relacionar-lo amb el material a duplicar.
ESTOIGS PER A CD
Segons
la forma de transport del disc les possibilitats d' estoig són diverses
i en funció d'aquest el material gràfic en paper podrà adquirir
diverses configuracions.
Exposarem
en primer lloc els diferents tipus d' estoig per a posteriorment saber
quines possibilitats gràfiques ens permetrà:
-
PIN DE DISCS: Significa que els discs es lliuren sense estoig
individual, apilats l'un sobre l'altre de manera que no poden fer-se
malbé (gràcies a l' stacking ring), en un embolcall plàstic
comú per a tots.
-
SOBRE DE PLÀSTIC TRANSPARENT SENSE
SOL.LAPA (FUNDA): Sobre de 12x12 aproximadament que permet
veure el disc por ambdues cares.
-
SOBRE DE PLÀSTIC TRANSPARENT AMB
SOL.LAPA: Igual que l'anterior però
amb una sol.lapa predoblegada pel tancament a mode de sobre. També
disponible per discs de 3 polzades.
-
SOBRES DE PLÀSTIC AMB/SENSE SOL.LAPA I
TIRES ADHESIVES, O AUTOADHESIU....
-
JEWEL BOX: L' estoig tradicional amb safata interior negra.
-
BRILLIANT BOX: Com l' estoig jewel box tradicional però amb safata
interior transparent. També hi ha safates en color blanc.
-
SLIM BOX: D' espessor la meitat que un jewel box, amb safata
negra (generalment), blanca o transparent. Permet veure la superfície
del disc per una sola banda.
-
SUPER JEWEL BOX: Podria considerar-se com l' evolució de l'estoig jewel
box; més compacta, amb tanca, frontissa més resistent, més espai visual
per a l'artwork...
-
DOBLE BOX: Per a dos CD's amb l' aparença d' un estoig jewel
box.
-
DOBLE SLIM BOX: Com l'slim però per a dos CD's, d' espessor la meitat.
-
ESTOIG DVD O SÍMIL AMARAY:
Emprat pels DVD, en poliestirè que no es trenca ni amb caigudes.
-
ESTOIG A MIDA EN PAPER / CARTRÓ:
El resultat de troquel.lar el paper amb unes formes específiques. És l'
únic que permet ser imprès directament i amb la forma que volem.
Les mides
dels elements en paper que s' inseriran en els diferents estoigs s'han
de respectar a la dècima, ja que en cas contrari poden existir
problemes en el procés de manipulació.
MATERIAL GRÀFIC QUE ES POT INCLOURE EN
ESTOIGS PER CD
Segons
l'estoig escollit, entre les possibilitats anteriorment descrites,
permetrà incloure material gràfic en suport paper de les següents
característiques:
FLYER
(APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIGS: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, i 12)
-
Consisteix en un fullet en paper generalment de 120g o més
-
Mida
després del tall 12x12 cm
-
Pot estar imprès per ambdues cares (4+4t) o
només per una (4+0)
DÍPTIC
(APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIGS: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11* i 12)
-
Consisteix en un fullet doblegat per la meitat en paper
120g
-
Mida obert 24x12 cm
-
Mida doblegat 12x12 cm
-
Pot estar imprès per ambdues cares (4+4t) o per
una sola (4+0)
-
En el caso del tipus 11 (DVD) la mida és específica del
suport i difereix dels anteriors.
TRÍPTIC
(APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIGS: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 12)
-
Consisteix en un fullet doblegat en dues parts en paper
120g
-
Mida
obert 36,2x12
-
Mida
doblegat aproximat 12x12 cm
-
Pot estar imprès per ambdues cares (4+4t) o per una sola
(4+0)
DOBLE
DÍPTIC (APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIGS: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 12)
-
Consisteix en 2 díptics grapats pel doblec a 2 grapes
-
Mida obert 24x12 cm
-
Mida doblegat 12x12 cm
-
Pot estar imprès per ambdues cares (4+4t) o per una sola
(4+0) cada díptic.
TRIPLE
DÍPTIC (APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIG: 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 12)
-
Consisteix en 3 díptics grapats pel doblec a 2 grapes
-
Mida obert 24x12 cm
-
Mida doblegat 12x12 cm
-
Pot estar imprès per ambdues cares (4+4t) o per una sola
(4+0) cada díptic.
QUÀDRUPLE
DÍPTIC O MÉS (APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIGS: 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 12)
La
inserció de més de 3 díptics de pes de paper 120g en estoig jewel box
presenta problemes per a la seva extracció i reintroducció. A més, el
paper es pot veure danyat per les llengüetes que l' aguanten a la
portada. S'ha de reduir el nombre de díptics o emprar paper de pes més
baix.
INLAY
(APLICABLE NOMÉS ALS ESTOIGS 5, 6 i 8*)
-
És el
fullet inserit sota la safata de la BOX i visible exteriorment a través
de l'estoig.
-
Pot estar imprès per una cara (4+0t) en estoigs tipus 5 o
per ambdues (4+4t) en estoig tipus 6
-
L'
inlay de l'estoig tipus 8* és específic per a aquest suport, a
4+4t.
FULLET
A MIDA (APLICABLE NOMÉS A L 'ESTOIG 12)
Segons
les dimensions de l' estoig projecta es podrà concebre el fullet que es
vulgui. Generalment es necessita fer un encuny pel tall posterior
manipulació i / o engomat. En treballs posteriors que s'utilitzi el
mateix encuny ja no es facturarà el seu import de realització.
ÀREA D' IMPRESSIÓ DE LA SUPERFÍCIE DELS
DISCS
L' estàndard de
fabricació dels CD’s recull consideracions de diversos tipus, com poden
ser dimensions físiques, paràmetres cinètics, paràmetres de
transmissió, etc.
Dins de
les dimensions físiques, cada fabricant, per qüestions de la seva
estructura de fabricació, es mou dins la forquilla que permet l'
estàndard, però fins i tot per a un mateix fabricant amb indústries en
diferents llocs del món, és difícil que mantingui exactament les
mateixes variacions en totes les seves línies de fabricació.
Discs
compactes de 120mm (5 polzades)
L' àrea
màxima d' impressió del disc és de 119mm per offset i 118mm
per serigrafia (diàmetre d' impressió) limitada fins el forat
de 16mm, però per raons industrials, la part central ha de respectar
una zona sense impressió dins d'aquests límits permesos:
-
42mm: fa una dècada que ja no és habitual,
antigament s'inserien des de logotips fins a holografies en el
platejat; actualment només és visible per la part inferior del disc
i s'hi indiquen codis, claus de la producció i d'altres
aspectes industrials.
-
35mm: oculta el platejat anterior.
-
23mm: és l' àrea habitual respectada i que té la
zona central transparent més reduïda (hub printable en CD-R i DVD'R). LA
NOSTRA RECOMANACIÓ.
-
18mm: en serigrafia, és el límit
interior únicament acceptat.
-
17mm: és l'àrea més petita sense impressió i no ha
de ser mai inferior a aquest diàmetre (hub printable en CD-R i DVD'R)
Antigament
teníem cura de l'efecte estètic de la zona de l' stacking ring
(un carril enfonsat a la part superior i sobresortint per la inferior
del disc) actualment ja no emprat.
A l' hora
de concebre el material gràfic que vagi imprès a la superfície del disc
seguirem aquestes recomanacions:
-
Se'ns pot facilitar el disseny tant de
manera circular com quadrada o rectangular.
-
No és necessari deixar sagnia (excés de
disseny) ja que no es fa cap tall com en el paper.
-
El
diàmetre màxim serà de 119mm (Printable Area a la figura). Si la mida
excedeix se'ns ha d'avisar si s'ha de retallar (mantenir l'escala) o
s'ha de redimensionar l' imatge (canviar l'escala).
-
L' àrea màxima que apareixerà impresa en
el disc serà de 118,5mm.
-
No
s'han de deixar marques de tall o alineat dins de l'àrea impresa. Es
pot deixar un aspa en color contrastat, de menys de 10mm, en el punt
que es decideixi que sigui el centre del disc si el material no té
aspecte circular o el muntatge està descentrat.
-
Generalment
no cal buidar el contingut de l'àrea central transparent, o com a mínim
a 10mm (ÉS IMPORTANT per no deixar antiestètiques franges centrals en
blanc sense imprimir) en discos HUB PRINTABLE, aquells que permetin
imprimir fins el centre (veure figura).
MATERIAL GRÀFIC FACILITAT PER VOS.
En aquells
treballs que se'ns faciliti tot l' artwork fet per Vos en arts
gràfiques terceres, han de tenir present algunes qüestions.
-
Les
dimensions dels elements gràfics han de ser les que s' indiquen en
aquest document i no les que Vos. hàgiu pogut mesurar, comprovar o els
hagin dit tercers.
-
Podem facilitar-los gratuïtament una
mostra d' exemple d altres treballs correctes.
-
Els estoigs que emprem són estàndard i
permeten unes toleràncies més o menys estretes.
-
Els materials han d'estar
correctament ordenats, apilats i agrupats.
Si no es
cenyeixen a les dimensions dels elements que els facilitem nosaltres, a
l'hora del procés d' inserció i manipulat poden sorgir problemes com
aquests:
Del díptic
- el díptic se sortirà de les seves pestanyes a l'obrir la
capsa (jewel box) i caurà.
- no es podrà tancar bé la capsa.
- no se podrà obrir bé la capsa.
- quedarà arrugada la part visible exterior o la interior.
- no es podrà treure sense arrugar-lo o danyar-lo per veure
el seu contingut interior.
- si el gramatge del paper és alt i s'hi inclouen diversos
díptics és probable que no es pugui ni extreure ni reintroduir sense
malmetre'l pels extrems.
- errors de simetria. El doblec del paper no concorda
exactament amb la meitat del díptic i s'hi aprecia una franja per
diferències en el disseny d'ambdós costats.
De l 'inlay
- Relliscarà interiorment dins la capsa.
- sobresortiran les aletes pels costats.
- no se podria tancar correctament la capsa.
- les sol.lapes de la capsa (aletes de l' inlay) es veuran
arrugades, doblegades o inclinades.
- no cabrà dins de la capsa sense arrugar-lo o malmetre'l.
- errors de simetria a les aletes.
- el text de les aletes sembla retallat o està a l'àrea del
doblec.
Si en el
procés de manipulació s' observen variacions importants que posin en
evidència algun o diversos dels problemes anteriors, els rebutjarem el
material gràfic i els ho advertirem. En general, alguns d' aquests
problemes se resolen tornant a guillotinar el paper, però a vegades
potser no serà suficient.
DIMENSIONS DELS ELEMENTS D' IMPRESSIÓ EN
PAPER
En el
moment del tall o guillotinat del paper es treballa amb unes
toleràncies que poden provocar una lleugera variació entre elements
iguals més o menys significativa. Per evitar efectes antiestètics
SEMPRE s'ha d' incloure en el disseny COM A MÍNIM 3mm de SAGNIA
(excés de disseny) a cada costat de tall per evitar-ho.
Si els
materials no tenen sagnia o és insuficient, l' impressor se reserva el
dret a clonar les vores fins tenir la sagnia suficient. En cas que el
clonat pugui representar una minva important de l'acabat es retornaran
els materials al dissenyador perquè en faci les pertinents
correccions.
En
cas que els costats de tall siguin completament blancs no serà
precís deixar sang.
S' indicaran a
continuació de manera gràfica les dimensions de les àrees màximes d'
impressió dels elements gràfics que van en paper. Recordin incloure 3mm
addicionals. com a mínim d' excés de disseny (sang) en cada
costat de tall sobre les mides indicades.
(mides per dissenys
amb discs de 5 polzades -12cm-)
Dimensions
d' un díptic:

En el cas
d' emprar un sistema de llibret que consisteixi en diversos díptics
grapats, es respectaran les quotes considerant la mida base d'aquell.
Dimensions
d' un tríptic
Com el
díptic però en 36x12cm i dos cop de fendit.
Dimensions
de l'inlay
* les
aletes especificades poden estar trepades o preformades
Per a la
resta d' elements en paper no detallem. Consulteu-nos prèviament. Són
possibles variacions en els estoigs d' elements com els dels CD-R de
80mm (3 polzades) o els CD-Cards, així que per a cada partida s' haurà
de determinar.
ESTOIGS DE PAPER O CARTRÓ TROQUEL.LAT
IMPRÈS
Són
possibles concepcions en paper doblegat i/o tallat d' una manera més o
menys artística, donant-li aspecte de sobre, capsa o estoig. Mitjançant
troquel.lat de paper i fins i tot encolat, es poden fer.
Aquests
treballs s'hauran de pressupostar i per desenvolupar-los és
precís facilitar-nos esquema del disseny amb mides reals i una maqueta.
|